Grip op de groep

Samenvatting door Niels de Jong

Op veel scholen wordt gewerkt met ‘Grip op de groep’. Dit klinkt als een methodiek maar is eigenlijk een theorie uit een boek waar ook verschillende activiteiten in staan.

René van Engelen beschrijft in ‘Grip op de groep’ hoe en leerkracht kan komen tot een positief groepsklimaat. De aanpak die beschreven wordt is gebaseerd op de vier fasen van groepsvorming:

Fase 1: Forming, de verkenningsfase. (ongeveer twee weken)

Fase 2: Storming, de hiërarchie wordt vastgesteld. (ongeveer twee weken)

Fase 3: Norming, de leiders bepalen de ongeschreven regels. (ongeveer twee weken)

Fase 4: Performing, de groep is klaar voor het werken. (de rest van het schooljaar)

Fase 5: Termination, het einde is in zicht, groepsregels vervagen. De groep richt zich op het afscheid. (Op de basisschool alleen groep 8, de laatste twee weken)

In het boek worden twee soorten groepen onderscheiden: de positieve groep en de negatieve groep. Beide groepen hebben hun eigen kenmerken. Om tot een positieve groep te komen worden allerlei activiteiten voorgesteld. Het zwaartepunt van groepsvorming ligt in de eerste zes weken.

Heb je vragen of ben je nieuwsgierig? Stel je vraag via whatsapp of het formulier. Meestal reageer ik binnen een dag.